Begrotingsrechtmatigheid
De begrotingsrechtmatigheid bekijken we binnen het totaal van een programma. Volgens de Commissie BBV hoeven we alleen de lastenkant in de rechtmatigheidstoets voor het begrotingscriterium te betrekken. Volgens de bepalingen in artikel 189, lid 3 van de Gemeentewet is alleen voor de lasten een begroot maximum vastgelegd.
Het Normenkader is daar ook op gericht. De gemeenteraad autoriseert het college op programmaniveau. Blijven de lasten binnen het totaal van het programma dan zijn deze rechtmatig. De mutaties en (afwijkende) activiteiten die zich binnen een programma hebben voorgedaan zijn toegelicht in het verslag over de uitvoering van de programma's.
Bedragen x € 1.000 | ||||
Begrotingsafwijking lasten | Verklaring verschil | Conclusie | ||
Begroot | Werkelijk | Verschil | ||
Programma Inwoner | ||||
-72.191 | -59.454 | 12.737 | Geen overschrijding van het lastenbudget | |
Programma Onze buurt | ||||
-29.317 | -31.023 | -1.706 | De hogere lasten zijn veroorzaakt door een extra afschrijving op de immateriële vaste activa (bijdragen aan derden). Op basis van de gemeentelijke verslaggevingsvoorschriften mogen wij bijdragen in activa van derden afschrijven in maximaal de termijn die de ontvangen partij hanteert. Doordat de bijdrage van de gemeente, inclusief de overige subsidies die de ontvangende partij ontvangt vaak volledig dekkend is voor de investering activeren zij deze investeringen niet op hun balans. Hierdoor wordt door hen niet afgeschreven en mogen wij dus ook niet afschrijven. Bij het opstellen van de jaarrekening 2023 hebben wij dit vastgesteld bij de controles hierop. | De extra lasten komen voort uit informatie die pas in 2024 is verkregen. De bijdragen hebben wij gedaan aan diverse verenigingen die vanuit het reguliere proces geen financiele informatie overleggen met de gemeente. Deze is in 2024 opgevraagd en ontvangen. Hierdoor kon de overschrijding van lasten niet eerder worden gemeld aan de gemeenteraad en is de correctie doorgevoerd bij het opstellen van de jaarrekening 2023. |
Programma Onze gemeente | ||||
-10.866 | -10.496 | 370 | Geen overschrijding van het lastenbudget | |
Programma Ons geld | ||||
-6.576 | -9.540 | -2.964 | De hogere lasten zijn veroorzaakt door een extra afschrijving op de immateriële vaste activa (bijdragen aan derden). Op basis van de gemeentelijke verslaggevingsvoorschriften mogen wij bijdragen in activa van derden afschrijven in maximaal de termijn die de ontvangen partij hanteert. Doordat de bijdrage van de gemeente, inclusief de overige subsidies die de ontvangende partij ontvangt vaak volledig dekkend is voor de investering activeren zij deze investeringen niet op hun balans. Hierdoor wordt door hen niet afgeschreven en mogen wij dus ook niet afschrijven. Bij het opstellen van de jaarrekening 2023 hebben wij dit vastgesteld bij de controles hierop. | De extra lasten komen voort uit informatie die pas in 2024 is verkregen. De bijdragen hebben wij gedaan aan diverse verenigingen die vanuit het reguliere proces geen financiele informatie overleggen met de gemeente. Deze is in 2024 opgevraagd en ontvangen. Hierdoor kon de overschrijding van lasten niet eerder worden gemeld aan de gemeenteraad en is de correctie doorgevoerd bij het opstellen van de jaarrekening 2023. |
Programma Overhead | ||||
-10.894 | -11.923 | -1.029 | De hogere lasten zijn in hoofdzaak veroorzaakt door een hogere doorbelasting vanuit de kostenverdeelstaat op het programma Overhead. | De extra uitgaven worden gecompenseerd door een lagere doorbelasting vanuit de kostenverdeelstaat naar de overige programma's, want de totale doorbelasting vanuit de kostenverdeelstaat is € 521.000 lager dan begroot. Dit verschil heeft dus geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |
Reserves | ||||
-7.433 | -17.121 | -9.688 | De hogere 'lasten' zijn veroorzaakt doordat meer is toegevoegd aan de reserves dan begroot. De grootste afwijkingen zijn de toevoegingen voor diverse projecten aan de algemene reserve en de reserve lopende projecten. Een toelichting hierop is opgenomen in de verschillenverklaring bij programma Ons geld. | Tegenover de hogere 'lasten' staan voordelen op de verschillende programma's. Het betreft uitvoering van de bestaande werkwijze en besluitvorming van de raad. Dit verschil heeft dus geen effect op het oordeel over de rechtmatigheid. |
Investeringen | ||||
-997 | -1.084 | -87 | Reconstructie Gooiseweg Noord | Evaluatienota in raad op 16-5-2024: overschrijding door wijzigen keerwand Drentselaan, archeologische begeleiding en onvoorziene nutskosten. |
-98 | -159 | -61 | Herinrichting Ooijse Bandijk | Subsidie Rijk op dit project was k€98, hiervan k€20 ontvangen. Door vertraging in project wordt restant bedrag niet meer ontvangen. Dit bedrag komt ten laste van het project Mobiliteitsvisie 2018-2021. |
-312 | -418 | -106 | Noodopvang vluchtelingen Oekraïne | In 2022 is er een krediet geraamd voor de uitgaven die betrekking hadden op de verbouwing van de Kentering, omdat er dekking moest zijn voor de kosten. Toen het krediet beschikbaar is gesteld bestond de transitiekosten regeling vanuit het rijk nog niet. Via die regeling kan de gemeente de gemaakte kosten die zijn gemaakt ter verbouwing van een gebouw voor de opvang van Oekraïners terugvragen. De kosten die zijn gemaakt zijn via de transitiekosten regeling teruggevraagd aan het rijk. Hier staat dus een rijksbijdrage in de exploitatie tegenover. |