Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

1. Wegen

Wat willen we?  
We willen onze wegen sober onderhouden. In 2021 heeft de gemeenteraad opnieuw bepaald wat de onderhoudsniveaus van elke weg zijn. Wij hadden een uitbalancerend onderhoudsniveau waarvoor ruim € 1,3 miljoen euro beschikbaar was. Dit is in 2022 teruggebracht naar een sober kwaliteitsniveau en daarvoor is € 1 miljoen beschikbaar. Deze bezuiniging hebben wij bij deze begroting teruggedraaid. Daarnaast weten we niet goed wat het effect van extreme vorst of hitte zal zijn. We zien al wel dat het aantal meldingen over oneffenheden toeneemt. Daarom hebben we na twee jaar een evaluatie afgesproken. Daarnaast hebben we in 2022 voorgesteld om de bezuiniging terug te draaien. Tijdens de evaluatie komen we daarop terug.

Bij het uitgebalanceerd onderhoudsniveau maakten we onderscheid tussen bepaalde type wegen. Zo schreven we voor bijvoorbeeld centrumgebieden, rijbanen en fietspaden binnen de kom hoge kwaliteit voor. Voor bedrijventerreinen, wijkontsluitingswegen en overige wegen binnen de kom was dit niveau basis. Bij het nieuwe sobere niveau staat alles op laag. We maken dus geen verschil meer tussen bijvoorbeeld centrumgebieden en wegen buiten de bebouwde kom. Meer en gedetailleerde informatie hierover staat in het onderhoudsplan wegen.

Onderhoud, beheer en inspecties van wegen zijn nodig om de functionaliteit en de veiligheid van de wegen te garanderen. Met een tweejaarlijkse inspectie brengen we de onderhoudstoestand in kaart. In 2022 voerden we deze tweejaarlijkse inspectie voor het laatst uit. Het aansluitende beheerplan ‘beheerplan wegen 2020’ heeft de raad in 2021 vastgesteld.
De volgende inspectie staat gepland voor 2024. De inspectie geeft per wegvak inzicht in de kwalitatieve toestand. Als uit de inspectie blijkt dat een weg niet meer te onderhouden is, dan vragen we budget voor een reconstructie aan. Dit doen we via het Meerjaren Investeringsplan (MIP).

Stand van zaken Voorjaarsnota
Geen nieuwe ontwikkelingen.

Stand van zaken Jaarrekening
De weginspectie is inmiddels georganiseerd en gepland voor het voorjaar van 2024.

Wat hebben we?

Taakveld

Omvang

Eenheid

Wegen: oppervlakte van het wegennet

2.006.402

Wegen: binnen bebouwde kom

1.431.126

Wegen: buiten bebouwde kom

575.276

Wegen: elementen bestrating

1.097.107

Wegen: asfalt

850.171

Wat is nodig?
Het adviesbureau voert de inspectie 2022 op het moment van schrijven uit. Daarom kunnen we nog geen volledige opsomming van werkzaamheden maken.
In 2023 gaan we in ieder geval groot onderhoud uitvoeren aan:

  • Het fietspad Hubertusweg (Persingen)
  • Het derde en laatste gedeelte van Oude Kleefsebaan (Berg en Dal)
  • De Plakseweg (Groesbeek)
  • De Cranenburgsestraat (Groesbeek)

Stand van zaken Voorjaarsnota

  • Groot onderhoud van fietspad Hubertusweg (Persingen) staat voor het 2e kwartaal gepland.
  • Voor het derde en laatste gedeelte van Oude Kleefsebaan (Berg en Dal) zijn we in afwachting van resultaten van de afrondende weginspectie. Daarna plannen we het onderhoud in.
  • Groot onderhoud aan de Plakseweg (Groesbeek) staat gepland voor het 3e kwartaal.
  • Het onderhoud van Cranenburgsestraat (Groesbeek) hebben we toegevoegd aan een project op het Meerjaren Investeringsplan (MIP), omdat er ook een verkeerskundige wens ligt. Het project staat voor 2024 op de planning.

Stand van zaken Jaarrekening

  • Het fietspad Hubertusweg (tussen Persingen en Ooij) is gereed.We hebben de deklaag vervangen.
  • Het derde en laatste gedeelte van de Oude Kleefsebaan (Berg en Dal) hebben we uitgesteld. De reden voor verschuiving is het natte najaar.
  • De Plakseweg (Groesbeek) is gereed, We hebben de wegkanten verbeterd. Daardoor is

de uitwijkmogelijkheid vergroot.

  • De voorbereiding van het onderhoud aan de Cranenburgsestraat (Groesbeek) start in het eerste kwartaal van 2024. We combineren groot onderhoud met verkeerskundige aanpassingen. Daardoor vraagt dit werk meer tijd in de voorbereiding. De uitvoering staat gepland na de bouwvak vakantie 2024.

Wat kost het?
Samen met de planning uit het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) vormen de wegenplanningen de basis voor de integrale projecten met andere vakgebieden, zoals openbare verlichting, groen, water en spelen. Deze integrale projecten staan op het Meerjaren Investeringsplan (MIP). In het MIP staan de kosten per project.

Voor groot onderhoud werken we met raamovereenkomsten. Op basis van deze overeenkomsten kunnen wij diverse onderhoudswerkzaamheden uit laten voeren. Door groot onderhoud op tijd uit te voeren, kunnen we de levensduur van de weg verlengen en reconstructies uitstellen.

Voor financiering van het groot onderhoud maken wij gebruik van een voorziening onderhoud wegen. Hier voegen we jaarlijks € 1.278.000 aan toe.
Voor het verloop van de voorziening onderhoud wegen verwijzen wij u naar het overzicht “reserves en voorzieningen”.

Stand van zaken Voorjaarsnota
Geen nieuwe ontwikkelingen.

Stand van zaken Jaarrekening
We hebben € 1.278.000 toegevoegd aan de voorziening groot onderhoud wegen. Binnen de onderhoudsvoorziening is voldoende ruimte.

Deze pagina is gebouwd op 08/23/2024 15:02:52 met de export van 08/22/2024 08:57:47