Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risicoregister

In het risicoregister hebben wij alle bekende risico’s in beeld gebracht, beoordeeld en geanalyseerd. Vervolgens geven wij aan hoe wij met het risico willen omgaan in termen van beheersing. De risico’s zijn gekwantificeerd en de risicoscore is bepaald. Per risico geven we het financiële belang aan, vervolgens bepalen wij de kans dat het risico zich daadwerkelijk voordoet, uitgedrukt in een percentage. Hierna hebben wij de risicoscore bepaald door het financieel belang te vermenigvuldigen met de kans.

Klasse-indeling
De gehanteerde klasse-indeling ziet er als volgt uit:

Kans

Klasse

Referentiebeelden

Kwantitatief

1

Zeer klein (< of 1 keer per 10 jaar). Zeer onwaarschijnlijk, komt niet voor in de branche, voor zover bekend

1 - 20%

2

Klein (1 keer per 5 - 10 jaar). Niet waarschijnlijk maar mogelijk, is binnen andere gemeenten wel eens voorgekomen (in de afgelopen 5 jaar)

21 - 40%

3

Gemiddeld (1 keer per 2 - 5 jaar). Komt zelden voor maar is wel al eens voorgekomen (in de afgelopen 5 jaar)

41 - 60%

4

Groot (1 keer per 1 - 2 jaar). Is verscheidene malen voorgekomen (3x of vaker in de afgelopen 5 jaar)

61 - 80%

5

Zeer groot (1 keer per jaar of >). Komt met enige regelmaat voor (1 of meerdere keren per jaar)

81 - 100%

Beheersen van risico’s
In deze fase bepalen wij oplossingen om de benoemde risico’s te beheersen. Het is van belang dat wij ook iets met de risico’s doen. Voor elk risico maken wij een keuze uit de volgende vier maatregelen:

  1. Beëindigen (B)

Dit houdt in dat wij beleid waar een risico door ontstaat (adviseren te) beëindigen, op een andere manier vorm geven of geen beleid starten dat een risico met zich meebrengt. Ook kunnen wij werkprocessen zodanig invullen, dat we bepaalde risico’s vermijden.

  1. Verminderen (V)

Door het risico af te dekken middels een verzekering, een voorziening of een ander budget in de begroting kunnen wij het risico verminderen. Hiermee beperken we dus de gevolgen van een risico. Tevens kan verminderen betekenen, het aanpakken of wegnemen van de oorzaak van het risico.

  1. Overdragen (O)

Dit kan door het beleid dat een risico met zich meebrengt, uit te laten voeren door een andere betrokken partij, die daarbij ook de financiële risico’s overneemt.

  1. Accepteren (A)

Als wij een risico niet (kunnen) vermijden, verminderen of overdragen accepteren wij het risico en moeten wij de eventuele financiële schade volledig middels de weerstandscapaciteit  afdekken. Dit betekent niet dat het risico niet beïnvloedbaar is en dat we het daarom maar moeten accepteren. Het betekent dat wij het risico op dit moment accepteren en niet op één of andere wijze afdekken. Mocht de wens bestaan om het risico in de toekomst anders te beheersen dan moeten we kiezen voor beëindigen, verminderen of overdragen.

Risico's

Bedragen x €1.000

Categorie Onderwerp

Beh.

Fin. Belang

Kans

Risico score

Kl.

%

Aansprakelijkheid

Nalatigheid of onrechtmatig handelen

V

100

1

5%

5

Wateroverlast

A

1.000

1

4%

40

Rechtmatig overheidshandelen

O/V

75

1

5%

4

Schadeclaims

A

1.000

1

20%

200

Totaal risico's aansprakelijkheid

2.175

249

Eigendommen

Eigen risico schadegevallen

V

25

3

50%

13

Schade door vandalisme/diefstal (in openb. ruimte)

V

40

3

50%

20

Onderhoud gemeentelijke gebouwen en terreinen

A

500

1

2%

10

Onderhoud wegen

A

100

1

5%

5

Gladheidsbestrijding

A

80

1

10%

8

Zwembad

A

160

1

3%

4

Niet bereikbare en/of beheerbare rioleringen

A

60

1

15%

9

Ruiming explosieven

V

50

1

10%

5

Bodemsanering

V

100

2

25%

25

Archeologie

V

25

2

25%

6

Totaal risico's eigendommen

1.140

105

Bedrijfsvoering

Bedrijfsongevallen

V/A

250

1

2%

5

Afwezigheid personeel wegens ziekte of anderszins

V

1.481

2

25%

370

Vertrek personeel

V

100

1

10%

10

ICT

V

129

3

50%

65

Informatiebeveiliging en cybercrime

V

500

1

5%

25

Totaal risico's bedrijfsvoering

2.460

475

Financieel

Open-einde regelingen

Zwembad

A

325

1

5%

16

Doelgroepenvervoer (Wmo-cliënten en leerlingen)

A

105

2

25%

26

Wmo begeleiding en Jeugdhulp

A

3.596

3

50%

1.798

Hulp bij het huishouden

A

225

3

50%

113

Voorzieningen Wmo klassiek

A

131

3

50%

66

Beschermd Wonen

V/A

p.m.

2

25%

p.m.

Af-/toename aantal uitkeringen PW/IOAW/IOAZ

V

264

2

25%

66

Toename aanvragen bijzondere bijstand/armoedebestrijding

V

207

2

25%

52

Toename aanvragen schuldhulpverlening

A

55

3

50%

28

Toename aantal aanvragen bedrijfskredieten Bbz

V

50

3

50%

25

Vermindering legesopbrengsten
(bouw)vergunningen

V

201

2

25%

50

Toename bezwaar/kwijtschelding - meer kosten/
minder opbrengsten

V

100

1

5%

5

Lagere opbrengsten OZB, AH en RH door leegstand bedrijfsvastgoed

V/A

200

1

5%

10

Verbonden partijen

GGD

V/A

205

3

50%

103

MARN

V/A

0

1

5%

0

ODRN

V/A

81

3

50%

40

VRGZ

V/A

47

1

10%

5

MGR Werkbedrijf en ICT

V/A

388

2

25%

97

IBO

V/A

24

3

50%

12

Grondexploitatie

Toerekening apparaatskosten Grex

V

197

1

5%

10

Economische risico's en vertraging

V/A

32

-1

-5%

3

Grote projecten

Toerekenen apparaatskosten aan projecten

V

591

1

10%

59

Gemis subsidies a.g.v. uitloop projecten

V

200

1

10%

20

Overige financiële risico's

BTW subsidies sport

A

295

1

10%

30

Verduurzamen gemeentelijk vastgoed 2040 energieneutraal

A/V

5.000

1

10%

500

Prijsontwikkeling energie

A/V

500

2

21%

105

Prijsontwikkelingen investeringen

A/V

1.998

3

25%

500

Loonontwikkelingen

A/V

0

3

50%

0

Ontwikkeling pensioenpremie

A

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Prijsontwikkelingen exploitatie

V

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Algemene uitkering

A/V

1.755

2

25%

439

Renterisico

A

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Beleggingen - dividend

A

343

1

15%

51

Decentralisatie Rijkstaken

A

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Bezwaarschriften

V

5

4

80%

4

Garanties en borgstellingen

A

142.357

1

1%

712

Hypotheken personeel

V/B

100

1

2%

2

Wachtgeld/pensioenen bestuurders

V

30

1

10%

3

Arbeidsongeschiktheid en overlijden bestuurders

A

5.000

1

1%

50

Eigendommenadministratie gemeentelijke gronden

V

25

1

2%

1

Totaal risico's financieel

164.632

5.001

Totaal risico's

170.407

5.830

Hieronder volgt een toelichting op de risico's met een risicoscore boven de € 100.000.

Schadeclaims
De gemeente loopt altijd het risico op schadeclaims. Over het algemeen zijn dit langlopende procedures waarvan de risico's moeilijk in te schatten zijn. Daarom is hiervoor in de exploitatie geen raming opgenomen. Om de risico's toch mee te kunnen nemen in deze paragraaf, zijn we uitgegaan van een totaal bedrag van € 1 miljoen met een kans van 20%.

Afwezigheid van personeel wegens ziekte of anderszins
Kennis en kunde zijn (tijdelijk) niet beschikbaar waardoor de kwaliteit van de organisatie en de door de organisatie geleverde producten lager worden. Uitgangspunt bij ziekteverzuim is een interne oplossing en geen externe inhuur, afhankelijk van de duur van de afwezigheid en taak. Totstandkoming inschatting: loonsom € 21.551.690 x 6,87% (bron: loonsom begroot 2024; ziekteverzuimpercentage over 2023)  = € 1.480.601.

Wmo begeleiding en Jeugdhulp
De ramingen 2024 hebben we zo realistisch mogelijk ingeschat. We lopen het risico dat de aanvragen en de duur van de zorg nog meer toenemen. De hervormingsagenda jeugd moet leiden tot maatregelen die de kosten van jeugdhulp beperken vanaf 2025. Het is onduidelijk wat dit (financieel) voor ons betekent. We schatten het risico in op 20% van € 17.979.000 en de kans hierop op 50% = € 1.798.000.

Hulp bij het huishouden
De tarieven voor hulp bij het huishouden zijn onderbouwd en reëel. De kosten ramen we  
€ 4,5 miljoen voor 2024. Hierbij is rekening gehouden met recente CAO wijzigingen en een toename van aanvragen met 5%. Het risico dat dit verder toeneemt ramen we op 5% van
€ 4,5 miljoen. De kans hierop schatten we in op 50% = € 112.500.

GGD
In de begroting 2024 GGD is rekening gehouden met een gemeentelijke bijdrage. We lopen het risico dat het begrotingsbudget van de GGD niet toereikend is. We schatten het risico in op 10%, de kans op 50% en het risicobedrag op 103.000.

Verduurzamen gemeentelijk vastgoed 2040 energieneutraal
Een 0 meting wordt uitgevoerd, aan de hand daarvan worden de kosten berekend. Het benodigde bedrag is nog niet bekend, uitvoering kan leiden tot extra huisvestigingskosten. Risico is ingeschat op €500.000.

Prijsontwikkeling energie
Met betrekking tot de kosten voor energie bestaat een afhankelijkheid van de energieleverancier i.c.m. mogelijke prijsverhogingen. Het risicobedrag is ingeschat op €105.000.

Prijsontwikkelingen investeringen
In het Meerjareninvesteringsplan van de begroting 2024 is voor de periode 2024-2027 een investering van € 43,2 miljoen opgenomen. Dit bedrag is gebaseerd op de laatst bekende prijsgegevens. We ontvangen geregeld signalen dat de prijzen blijven stijgen door onder meer tekort van materialen en grote vraag naar materialen. Ook werken de stijgingen van lonen en energiekosten nog steeds door in de prijzen. De kapitaallasten bedragen in 2027 bijna € 2 miljoen. We schatten het risico in op 20% van deze kapitaallasten.

Algemene uitkering
Het rijk heeft het accres voor wat het volumedeel voor de jaren 2022 tot en met 2025 bevroren. Dit betekent dat de algemene uitkering niet meer onderhevig aan de schommelingen van de rijksuitgaven. Voor de loon - en prijsontwikkeling vindt wel bijstelling van de algemene uitkering plaats. We lopen het risico dat deze bijstelling niet toereikend is. Na 2025 is er sprake van een financieel ravijn omdat de aanvullende middelen uit het Regeerakkoord tot 2026 lopen. En ook de opschalingskorting die tot 2026 bevroren was, voert het rijk weer op. In de raming 2026 en 2027 hebben we hiermee rekening gehouden en de VNG is met het Rijk in gesprek over een stabiele en reële algemene uitkering vanaf 2026.
De herijking van de algemene uitkering heeft het Rijk voor een groot deel verwerkt in de uitkering voor 2023. Er vinden nog vervolgonderzoeken plaats, die mogelijk tot bijstelling van de algemene uitkering leiden.
Vooralsnog schatten we het totale risico met betrekking tot de algemene uitkering in op 2,5% van € 70,2 mln is € 1,755 mln. De kans hierop is 25%.

Garanties en borgstellingen   
De gemeente staat garant voor aan enkele stichtingen en verenigingen en stichtingen verstrekte geldleningen (€ 2.157.072) en is achtervang voor leningen aangegaan door woningcorporaties (€ 142.356.732). Voor deze laatste leningen staat het WSW garant. Gezien de ervaringen en de regelgeving hierover lopen we op dit terrein nauwelijks risico. Per 1 augustus 2021 is de nieuwe generieke achtervangovereenkomst van toepassing. Hierdoor is het risico dat het WSW een beroep moet doen op de gemeentelijke achtervang nog verder beperkt.

Deze pagina is gebouwd op 08/23/2024 15:02:52 met de export van 08/22/2024 08:57:47